Thursday, June 3, 2010

Masyarakat perlu dibekalkan dengan ilmu


Rasul SAW pernah bersabda "tholabul ilmi minah mahdi ilallahdi" tuntut lah ilmu itu dari buaian hingga liang lahat. Ertinyo usaha untuk menuntut ilmu adalah suatu usaha yang berterusan dari masa ke masa dan dari tahap sekarang hingga tahap seterusnya. Capaian ilmu pada hari ini adalah berbeza dengan ilmu pada hari esok. Misalnya kalau ilmu perubatan dulu ramai orang menganggap bahawa semua pesakit yang myocardial infaction hanya boleh bagi clexane(swine derivatives) untuk cegah recurrence tapi setelah kajian yang terus dibuat didapati bahawa arixtra (sumber yang halal) juga memberikan kesan yang effect yang sama kepada pesakit jantung dan adalah lebih baik menggunakan ubat tersebut.

Sebenarnya aku nok memberitahu mengenai PENYALAHGUNAAN jabatan kecemasan hospital oleh masyarakat awam kita, aku tak tahu sama ada mereka tahu atau tidak tahu fungsi sebenar jabatan kecemasan. Atau mereka hanya buat-buat tak tahu tentang fungsi tersebut. Banyak kisah-kisah yang aku rasakan tak patut berlaku dan boleh menyebabkan miscommunication antara masyarakat dan pihak hospital.

senario 1 :

55 years old gentleman takde sakit ape-ape sebelum ni datang ke unit kecemasan pukul satu (1 am) kerana complaint of numbness (kebas-kebas) pada tangan kanan selama 1 tahun. Beliau tidak ada demam, atau lemah-lemah badan. difahamkan oleh beliau bacaan gulanya adalh 14 dan 15 mmol/l sebelum ini. Aku tak nak beritahu provisional diagnosis atau differential diagnosis tetapi ape yang aku nak utarakan adalah adakah kes ini adalah kes kecemasan? Tidakkah beliau boleh menunggu hingga hari esok untuk pergi ke klinik satu malaysia untuk masalah tersebut? Tahukan beliau bahawa pada waktu malam hari atau after office hour hanya ada 4 orang doktor untuk menjaga unit kecemasan yang sentiasa penuh itu? persoalannya tidak tahu atau saje buat-buat tak tahu? Pentingnya kita untuk ambik tahu tentang ilmu semasa.

Senario 2:

25 years old Lady, work as cashier presented to casualty at 3am with the complaint of fever for 1 hour. Diagnosis adalah urinary tract infection. Komen aku same seperti diatas.

Banyak lagi senario yang berlaku disini yang boleh dikongsi sebagai sebahagian dari ilmu kita.

Senario 3:
senario ni takdo kaitan dengan jabatan kecemasan.Sekadar berkongsi pengalaman aku kat sini.

Dalam keadaan tergesa-gesa seorang lelaki melayu yang memakai songkok dan baju melayu telah bertayakan kepada aku dan rumate aku yang baru balik keje, doktor, kat mana toilet, saya nak ambik wuduk? Aku jawab sambil tersenyum, toilet kat depan tu je, sebelah surau.Boleh je encik ambik wuduk dalam surau terus. Dia pun tergesa-gesa kesana. Setelah beberapa langkah kami berjalan tiba-tiba beliau berpatah balik dan memangil kami semula, Doktor ni Islam ke? Kami jawap serentak Ye la, dia pun bentanya kembali pada kami, doktor pandai azan tak? aku cakap pandai la, azan tu kan asas dan dilaungkan 5 kali sehari, kenapa? Rupa-rupanya isteri beliau baru sahaja selamat melahirkan anak dan beliau meminta kami membetulkan azan dan iqomah beliau. Aku dan rumate aku tergamam seketika dan terus melaksanakan ape yang beliau hajatkan. dalam hati aku sebak seketika, walaupun beliau tidak tahu azan tetapi begitu berusaha untuk mengazankan anak beliau supaya kalimah yang pertama didengari oleh anak beliau adalah kalimah Allah. Subhanallah! andai kata beliau belajar sehari atau dua hari sebelum itu sudah pastilah tidak kelam kabut seperti tersebut. Aku mengucapkan tahniah dan meminta beliau bergegas tempat dimana anaknya diletakkan.

Semoga Nur ISlam terus bercahaya menyinari alam ini dan memberi keadilan kepada semua makhluk.

No comments: