Thursday, April 15, 2010

aku merenung


semut atau seremut hitam
atas batu hitam
pada malam yang kelam.

Pernah dengar tak kata-kata sebegini. Aku selalu dengar sejak di bangku sekolah lagi. Aku masih ingat seorang kawan aku selalu bagi tazkirah di surau sekolah aku dulu dan suka sangat guna perkataan ini. Beliau kata inilah kata-kata dari Imam al Ghazali RA (Aku rasa ni kata-kata dari seorang sahabat nabi SAW, takpe itu bukan persoalan pokok). Tetapi baru-baru ini aku mendapat berita bahawa sahabatku seorang ini telah berubah arah. Orang kampung saya kata TWIST. Daripada seorang yang suka memberi tazkirah kepada yang sebaliknya, aku harap berita ini tidak benar atau separuh benar sahaja. Oh tidak mengapa!! itu bukan persoalannya semoga beliau kembali ke jalan kebenaran InsyaAllah.

Aku cuba nak bawak sini bahawa keikhlasan adalah suatu yang SUKAR! Sangat sukar untuk kita betul-betul mengikhlaskan diri. gapo sebenarnya iklas tu. KAlau ikut hok aku faham , ikhlas ni bilo kito buat sesuatu HANYA semata-mata kerna kita mencari keredhaan ALLAH, bukan ado udang disebalik mee hun atau mee.

Al Syahid Imam hassan Al banna pernah royak bahawa ikhlas adalah setiap muslim mestilah hanya mengharapkan keredhaan Allah dan ganjaran dariNya sahaja. Segala perkataan, amalan, jihad tidak memandang kepada sebarang keuntungan, kemegahan, gelaran atau kedudukan pangkat. Dengan itu seseorang itu menjadi tentera fikrah dan akidah, bukan tentera yang mengejar sesuatu atau kepentingan.

Firman Allah swt di dalam surah Al-An’am 162-163 yang bermaksud :

“Katakanlah olehmu: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah Tuhan semesta alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian itulah aku diperintahkan.”

jadi gapo tanda-tando kito ikhlas?

Apakah sifat yang berlawanan bagi ikhlas?

Apakah itu riya'

apakah tanda tanda bagi ornag riya'

Sama-sama kita jawab soalan tu sendiri.

YA Allah jadikanlah aku tergolong dalam golongan orang-orang yang ikhlas. Ameen.

No comments: