Tuesday, April 6, 2010

Sistem Pendidikan negara

Sistem pendidikan adalah satu sistem yang terpenting dalam negara. Sistem yang akan menentukan halatuju bangsa pada masa depan. Hari ini kita telah disajikan dengan pelbagai bentuk sistem pendidikan. Dasar pendidikan yang tidak konsisten dan sebagainya.

Aku nak bawak satu contoh yang aku sangat terkilan, bagaimana dengan senang dan lenang kerajaan menukarkan sistem pembelajaran matematik dan sains kedalam bahasa Inggeris (PPSMI) dengan tanpa satupun kajian yang mendalam, aku hairan , dia buat negara ini macam bapak dia punya, tanpa merujuk kepada pakar-pakar bahasa mereka sewenang-wenangnya bertindak secara sedemikian( Sekarang ni mereka telah bersetuju untuk mansuhkan PPSMI pada 2011, itu janji mereka)

Sistem pendidikan kita juga telah menyebabkan masyarakat yang ada pada hari ini, Lihatlah dalam berita metro semua beritanya adalah 18sx sahaja (ANDAINYA BERITA ITU BETUL LAH!), lihat sahaja di sekeliling kita, tak perlulah tengok kat KL, aku tengok kat temerloh pun dimalam-malam hari di tepi-tepi sungai penuh dengan kunai-kunai malam bersama bunga-bunganya. Apa nak jadi dengan masyarakat kita 20 tahun lagi!!!

aku teringat satu kenyataan Professor Zulkefli Muhammad, seorang bekas pimpinan PAS dan Ahli parlimen , Islam di negara kita tidak akan mencapai keagungan melainkan dengan 2 jalan iaitu jalan pendidikan yang sempurna (iaitu sistem pendidikan yang bersifat mendidik) dan sistem politik Islam yang secara keseluruhan.

sekadar pendapat peribadi aku.

No comments: